Keď cestovná kancelária zbankrotuje: Čo robiť, ako sa chrániť a na koho sa obrátiť?

Letná dovolenková sezóna prináša nielen slnko a oddych, ale občas aj nepríjemné prekvapenia. Jedným z nich je úpadok cestovnej kancelárie, ako sa to aktuálne stalo v prípade HappyTravel.sk, jednej z významných slovenských cestoviek. Ako cestovná agentúra, ktorá denne komunikuje s desiatkami klientov, často dostávame otázky, čo robiť, ak cestovná kancelária zbankrotuje. Situácia okolo krachu HappyTravel.sk mnohých zaskočila. Vieme, že takéto správy vyvolávajú neistotu, a preto sme pripravili tento praktický sprievodca – napísaný z pohľadu profesionálov, ktorí stoja na strane klienta.

Čo znamená úpadok cestovnej kancelárie

Úpadok cestovnej kancelárie znamená, že už nie je schopná plniť svoje finančné záväzky voči klientom, ubytovateľom, dopravcom či partnerom. Pre cestujúcich to môže znamenať zrušené zájazdy, ktoré si už zaplatili, nevyriešený návrat zo zahraničia a neistotu, či dostanú späť svoje peniaze.

Ako funguje poistenie proti úpadku

Podľa zákona č. 170/2018 Z. z. má každá cestovná kancelária povinnosť uzatvoriť poistenie pre prípad úpadku. To znamená, že ste chránení zo zákona v týchto prípadoch: zabezpečenie návratu domov, ak sa nachádzate v zahraničí, vrátenie peňazí za neuskutočnený zájazd a kompenzácia za nevyužité služby, ak dovolenka neprebehla podľa plánu. V prípade HappyTravel.sk ide o poistenie uzatvorené v Generali Poisťovni, a. s., ktoré platí do 30. novembra 2025.

Postup klienta pri úpadku cestovky

Z praxe odporúčame klientom, aby si najskôr zistili, u koho bola cestovná kancelária poistená. Túto informáciu nájdete v zmluve alebo na webe. Následne je potrebné kontaktovať poisťovňu a oznámiť poistnú udalosť čo najskôr. Pripravte si všetky relevantné doklady, ako je zmluva o zájazde, potvrdenie o úhrade a e-mailová komunikácia. Potom stačí sledovať pokyny poisťovne, ktorá poskytne konkrétne inštrukcie k repatriácii alebo kompenzácii.

Zdroj obrázka: Web-HNonline.sk

Na koho sa obrátiť

V prípade potreby vám môže pomôcť aj vaša cestovná agentúra, ktorá vie asistovať s vyplnením dokumentácie alebo s komunikáciou s poisťovňou. V prípade úpadku cestovnej kancelárie HappyTravel.sk je zodpovednou poisťovňou Generali Poisťovňa, a. s., ktorá zabezpečuje riešenie poistných udalostí a repatriáciu klientov. Klienti by mali kontaktovať priamo Generali prostredníctvom ich asistenčnej linky alebo webovej stránky, kde nájdu formuláre a pokyny na nahlásenie nároku. Okrem toho odporúčame kontaktovať Slovenskú asociáciu cestovných kancelárií a agentúr (SACKA), Európske spotrebiteľské centrum SR alebo príslušné spotrebiteľské združenia, ktoré poskytujú bezplatné poradenstvo a pomoc pri uplatňovaní práv.

Ak ste si zájazd zakúpili cez našu agentúru alebo len potrebujete poradiť, sme vám plne k dispozícii. Pomôžeme s dokumentáciou, komunikáciou s poisťovňou aj výberom novej, bezpečnejšej dovolenky. Neváhajte nás kontaktovať.

 

Zdroje: Bankrot HappyTravel: Čo sa stalo a ako reagovať – Pluska.sk
Oficiálne vyhlásenie o úpadku cestovky – SITA.sk
SACKA – Slovenská asociácia CK a CA – sacka.eu
Zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch a spojených cestovných službách – slov-lex.sk

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore